Sunday, January 8, 2017

trip ke koh lanta dan hatyai thailand menaiki kenderaan sendiri

assalamualaikum semua,

agak lewat post ni ditulis. disebabkan agak busy dengan kerja so terpaksa hold dulu... ok harini ade ruang untuk bernafas sikit so saya nak share sikit pengalaman percutian kami ke koh lanta n hatyai tempoh hari bermula 8/12/2016 sehingga 14/12/2016. hampir seminggu percutian kalini. Pada mulanya plan kami 3 family akan join percutian ni, family saya, kawan (ct & wan) dan family eriq & ina. Tapi Allah punya perancangan, ina kurang sihat, maka terpaksa cancel last minit. so 2 family teruskan percutian ini.

badan saya agak penat sebabnya 4-7hb 12 tu saya ke johor outstation sebab kerja. 8hb malam bertolak ke thailand. kami bergerak dari putrajaya dalam pukul 11.30 malam dab berjumpa dengan kawan di rnr rawang. lebih kurang pukul 12.30 kami memulakan perjalanan menuju ke utara. kami berhenti rehat di rnr tapah, rnr bukit gantang, rnr gurun dan last di masjid changlun. sampai di changlun lebih kurang pukul 6 pagi. selesai solat subuh, edy dan wan selesaikan insuran tuk masuk ke thailand. bagi kenderaan 5 seater rm17 1 kereta, bagi mpv rm20. pas masuk juga diisi oleh agent dan dikenakan bayaran.

kami masuk melalui border bukit kayu hitam. agak sibuk walaupun pagi lagi masa tu. kena beratur tuk cop pasport dan declare kereta. setiap pasport pelu letak rm2(as upah kot) dan tuk borang kereta rm5. rezeki kami semasa beratur tuk cop pasport ada peg imigresen thailand nmpk sbb kami ramai ank kecik, total 6 org, so dia bg msk opis. dh jimat masa dah kt situ. tips pada sesiapa yang tak kisah nk keluar duit lebih, bayar je dekat ulat2 yang dekat situ rm50, setel semua trus. selesai semua kami berehat makan pagi di border. dan meneruskan perjalanan ke koh lanta. koh lanta ni adalah satu pulau yang terletak di daerah krabi. sebelum krabi.

buku merah jgn lupe bawak

border di thailand

kastam thailand

beratur panjang
dalam perjalanan, sampai di satu tempat namanye trang x silap, ada pulak kwsn banjir. so kami terpksa cari jalan lain untuk ke koh lanta. tambahan masa lebih kurang sejam lagi. akhir sampai ke koh lanta dan amik feri untuk seberang ke pulau nya. 120bath 1 kereta, tp masa ni kami kena ketuk 170bath. naik feri dlam 15min je, then jambatan baru sudah siap dibina, so xpyh dh naik feri lg sekali. at last kami sampai di hotel lebih kurang 4.30 ptg waktu thailand... penat sgt2, dengan ank 3, sian budak2 lama dalam kereta.

tapi bile sampai dekat hotel kami tu golden bay cottage, dgn view yg cantik ilang penat rasanye... jom layan gmbr sepanjang percutian di sana

buat rumah dalam kereta

perjalanan

banjir huhu

pantai koh lanta

view dr depan bilik

anak-anak x sabar main pasir

tenang mata memandang

dinner

trip geng jalan

atas feri otw koh lanta
** lepas ni post pasal hatyai lak k

1. Salam,

Boleh saya tanya, Golden Bay Cottage Koh Lanta nie boleh sampai ke sana naik kereta ke?

Terima kasih

1. aah boleh drive sampai sana... naik feri je dgn kereta2 sekali...

2. This comment has been removed by the author.

2. Assalamualaikum....nk tanya, ada island hoping dan snorkeling dak?